Ålö

Inget mer dubbelarbete på Ålö i Umeå

Med hjälp av Zert CLM har Ålö lyckats rationalisera bort mycket dubbelarbete. Detta genom att koppla ihop produktionen av reservdelskatalogen med produktionen av användarmanualen.

 

 

Utanför Umeå, i Brännland, ligger de vidsträckta lokaler som tillhör Ålö AB. Ålö tillverkar frontlastare, redskap och tillhörande traktoranpassningar. Med kunder i mer än 45 länder och en omsättning på över 1,7 miljarder kronor 2013 hör de till regionens giganter. 

För att underlätta för sina kunder skapar Ålö monteringsanvisningar med tillhörande optionslistor för sina produkter. Det skapar värde för kunden, men har samtidigt tidigare krävt mycket tid och inneburit dubbelarbete. Men det var tidigare – dubbelarbetandet hör numera till det förflutna. 

– Genom en enkel fråga från Zert CLM till reservdelskatalogen har vi löst hela problematiken, berättar Anders Mill, Global Quality Engineer på Ålö.

 

Rädslan för att byta system var obefogad

Redan innan Ålö började använda Zert CLM var de medvetna om dubbelarbetet som uppstod när de skapade information till både en reservdelskatalog och till monteringsanvisningarna. En viss osäkerhet inför att börja använda Zert CLM fanns dock – skulle det inte bli väldigt komplicerat att gå över till det nya systemet? Processen visade sig gå betydligt smidigare än vad både Ålö och Zert hade trott. 

Ett exempel på en specifik insats som Ålö menar har sparat mycket tid är stycklistan med reservdelar som deras kunder kan beställa i efterhand. Dessa tillval beskrivs nu i bild och text i slutet av varje monteringsanvisning. Tidigare fanns samma tillval beskrivna i reservdelskatalogen, i lite annan form och med en annan bild. 

I dag använder Ålö istället samma text- och bildmaterial på båda ställen; deras CLM-redaktörer skriver in information som sedan automatiskt lagras i reservdelskatalogen. På det här viset har Zert CLM eliminerat dubbelarbete i produktionen. Ålö behöver bara uppdatera på ett ställe, med högre kvalitet och en stor rationaliseringsvinst som resultat. 

– Allt har fungerat kanonbra, säger Anders Mill. Ett helt arbetsmoment har bland annat försvunnit i och med att tillbehörsinformationen skapas i Zert CLM. För hela projektet kan vi konstatera att kontakterna mellan leverantörerna löstes smärtfritt och synkroniseringen mellan de båda XML-baserade systemen genomfördes med en överraskande liten insats, för alla inblandade. Visst finns det saker man måste ha extra koll på. Nu när jag inte är ensam längre är det extra viktigt att kommunikationen med dem som gör konstruktion och monteringsanvisningar fungerar bra.